stahnu.cz

• Aplikací ke stažení zdarma 9677
  • Uživatelů: 6597

Fallout 4 recenze

Autor: Redakce  |   Publikováno: 17.11.2015 | Zobrazeno: 5134x

Na našem webu obvykle recenze nevydáváme, ale tak velká událost jako vydání nového dílu Falloutu, jsme si nemohli nechat ujít. Jak se novinka od Bethesdy povedla? Fallout 4 se kupodivu rozhodl vzdálit od svého dědictví, ke kterému se hlásil v přelomovém třetím díle a ještě výrazněji v následujícím „spin-offu“ New Vegas, které měly na starosti RPG ikony ze studia Obsidian. Z open worldu se stal sandbox, z akčního RPG střílečka s nemnoha RPG prvky a z intenzivního příběhu jedné osoby SimCity.

Podívejte se, jak Fallout 4 uspěl u TV hvězdy Conana O'Briena!

Hra vás přivítá velmi, velmi vřele. Navodí příjemnou rodinnou atmosféru, dovolí vám vybrat si postavu a tak trochu vás mučí, protože moc dobře víte, co se během následujících chvil bude dít. Konec světa je vykreslen povedeně, možná až moc, protože celý začátek hry dává tušit, že vás čeká něco výjimečného. Když nic takového v následujících hodinách a ani desítkách hodin nepřichází, můžete pocítit lehké zklamání.

Proč, Bethesdo? Když už na tak exponované místo dáš váhu, tak by měla fungovat.

RPG?

Největší kritika se na Fallout 4 snáší hlavně kvůli výrazně osekaným RPG prvkům. Zda jsou osekané, nebo ne, si úplně tvrdit nedovolíme, každopádně ale F4 přistupuje k vývoji postavy úplně jinak než trojka a New Vegas. A to je zvláštní, protože jinak hra působí jako „starý známý“. V předchozích dílech byla vaše postava víceméně definovaná počátečním rozložením bodů do systému SPECIAL. Jak je vaše postava silná, vnímavá, odolná, charismatická, chytrá, hbitá a jaké má štěstí, to byly určující vlastnosti, které později nešlo (až na výjimky) měnit. U Falloutu 4 je tohle vyprofilování postavy nepřítomno.

Ano, SPECIAL se vrací, ale na každém levelu si můžete buď dát jeden perk, jeden perk si zvednout na vyšší level, nebo si zvednout jednu ze SPECIAL vlastností o jeden bod. Každý perk má přitom prerekvizitu v příslušné SPECIAL vlastnosti. Takže abyste si odemkli třeba perk Ninja, musíte mít Agility (Hbitost) alespoň 7. Každý perk jde navíc levelovat, ale na druhý a vyšší stupeň musíte splnit i prerekvizitu v podobě dosaženého levelu postavy. Vzhledem k počtu perků a jejich stupňů se dá říct, že jakýstakýs RPG systém je zachován, ovšem zásadní problém vidím v tom, že si můžete při levelování zvedat SPECIAL staty. Víceméně fixní SPECIAL s vývojem pomocí dovedností a speciálních perků byl mnohem atraktivnější. Ve Falloutu 4 je vše podřízeno tomu, abyste nebyli limitování, aby byl vývoj plynulý a abyste si s trochou snahy mohli dělat, co chcete. Odstranění ikonického systému (byť se pořád jmenuje stejně) prostě není dobrý nápad, i když ho nahradíte jiným funkčním systémem. Důvod je prostý – takový systém má každá druhá hra a je úplně jedno, že jen tady se to jmenuje SPECIAL a PERKY.

Crafting

Novému systému vylepšování postavy se ovšem nedá upřít, že koresponduje s celkovým vyzněním hry, které je jedním slovem sandboxové. Hra je výrazně svobodnější, což se projevuje také v celkovém pocitu ze hry. Od prvních momentů po návratu do Sanctuary Hills je cítit, že spíše než souvislé putování vás čeká spíše paralelní styl hraní, kdy máte svou „základnu“, a zatímco plníte jednotlivé questy, vracíte se tam, rozvíjíte postavu, budujete a celkově si více určujete ráz průchodu hrou. Je totiž jen na vás, jak dlouho a vehementně „farmíte“ suroviny, levely a perky, abyste si mohli vylepšit vybavení. Trochu zvláštní je, že vytvářet nemůžete náboje, takže tady jste odkázáni na obchodování a průzkum.

Zbraně, zbroje a Power Armor lze vylepšovat u příslušných „stolů“ a to různými „módy“. Možností je opravdu HODNĚ a to včetně změny typu použitých nábojů u zbraní, kamufláže u Power Armoru a podobně. Abyste byli hodně dobří v craftění, musíte si brát a vylepšovat konkrétní perky, takže pokud se od začátku vydáte touhle cestou, budete prvních pár levelů asi vnímat určitý deficit v bojových schopnostech, na druhou stranu ale přežití v Pustině není tak těžké, abyste se museli hned od začátku soustředit na bojovou efektivitu. A pokud se na crafting a s ním související budování a správu osad vykašlete, přijdete o valnou většinu obsahu hry. Dobře zpracovanou a funkční většinu obsahu hry. Zkrátka, když už to není Fallout, bylo by chybou ignorovat zástupné kvality, které vám hra nabízí.

Budování

Ruku v ruce s craftingem jde péče o osady a budování. Začínáte (ne ve hře, ale v roli budovatele) jako, řekněme, vůdce Sanctuary Hills, tedy vašeho předválečného bydliště. Kromě vás v něm žije pětice lidí, které si snadno zapamatujete. Vědma, ochránce, organizátor, nesnesitelná ženská a emo chlápek od vás potřebují postele, vodu, jídlo a obranu, takže jim vše postupně (nebo najednou, máte-li nasbíráno dost předmětů, ze kterých získáte sešrotováním požadované materiály jako je guma, lepidlo, ocel, měď, obvody, hliník,…) postavíte (potěší třeba možnost volby mezi několika generátory elektřiny, zdrojů vody, ale i obrannými věžemi).

Spoustu zdrojů získáte už v samotném Sanctuary Hills, protože kdekoliv na území vaší osady můžete přejít do stavitelského módu, ve kterém můžete šrotovat vše, na co přijdete (kromě stále stojících budov a… keřů, které opravdu extrémně překážejí, když si chcete v osadě vybudovat velkou dřevěnou čínskou zeď). Spadlé budovy? Spadlé stromy? Stojící stromy? To je jen začátek, na součástky můžete rozložit i vybavení domů včetně van, rádií a televizí, nebo šuplíků. Sešrotovat prostě můžete cokoliv a někdo při návrhu této funkce opravdu přemýšlel, protože pokud sešrotujete něco, co obsahuje další předměty (uvnitř jako v containeru, který se lootuje skrze textové menu, takže to neplatí pro věci jen položené na/uvnitř lednice, poličky,…), tak se vám obsah automaticky uloží v místní dílně!

Během pár minut tak můžete osadu vyčistit od bordelu, nasbírat tím spoustu materiálu a zároveň se nemusíte bát, že byste přišli o nějaké předměty, které byly v sešrotovaných nádobách. Dokážu si totiž představit, že by tvůrci tento systém klidně mohli udělat tak, že A) Musíte při sešrotování takové nádoby vybrat, co s itemy uvnitř chcete udělat B) By nešlo vůbec takové nádoby sešrotovat C) Itemy z nádob by zmizely D) Itemy z nádob by se hodily na zem E) Itemy z nádob by se vám uložily do inventáře. Varianty D a E přitom nezní tak tragicky, ale tady vývojáři očividně zvolili zdaleka nejlepší variantu, která práci s osadami hodně urychluje.

Jaká váha, takové zrcadlo...

V tento moment hra trochu připomíná sandboxové survivaly s budovatelskými prvky, zejména Rust, nebo 7 Days to Die, ale pokud čekáte „slabý odvar“, budete mít pravdu pouze částečně. Možností pro stavbu je dost, kde hra přirozeně pokulhává, je úprava prostředí, kde proti třeba 7 Days to Die nebo Minecraftu ztrácí, jelikož nenabízí terénní úpravy, dolování a podobné hrátky založené na voxelovém prostředí.

A co si budeme povídat, „obnova“ alespoň nějaké civilizace v postapokalyptickém světě je prostě lákadlo, které nešlo ze strany Bethesdy ignorovat. Je to logický směr vývoje série, byť tím a díky souvisejícím změnám přichází o jiné kvality, hlavně o soustředění na příběh, dialogy a komplexně nesmlouvavý RPG systém.

Už z velikosti této pasáže oproti zbytku recenze je asi zřejmé, že jde o zásadní prvek hry, který je sice „volitelný“, ale silně bychom ho doporučovali absolvovat. Nejde totiž o pouhé natahování herní doby do extrémních hodnot, jde o zábavné natahování. Postupem času můžete získat spoustu nových osad, budovat v nich obchody a propojovat je mezi sebou pomocí zásobovacích cest, které udělají tu skvělou věc, že sdílí materiály daných osad. A sdílí je kolektivně, takže pokud máte vybudované cesty (o každou cestu se stará jeden osadník, takže to není zadarmo) A+B a B+C, tak máte v C přístup i ke zdrojům z A. Takže stačí mít všechny osady napojené alespoň 1x do celkové sítě a máte materiály po ruce všude.

Grafika a atmosféra

Takže zatím má nový Fallout kladné body za budování a crafting a drobné mínus za transformaci RPG systému do „generična“ a teď přichází další kontroverzní téma. Hry od Bethesdy bývají graficky velmi, velmi povedené, dokud se nepodíváte na postavy a hlavně jejich obličeje. Platí to vlastně pořád a jejich nové hry nejsou výjimkou. Snad až na Fallout New Vegas, který vycházel ze staršího Falloutu 3 a už na něm jisté zastarání znát bylo. Fallout 4 v tomhle ohledu působí jako zlatá střední cesta. Co si pod tím představit? Obličeje a animace jsou opět typicky bethesdovské, celé postavy působí důvěrně známým dojmem, což vám asi naplno dojde, když lootujete mrtvoly, které tím svléknete do spodního prádla, načež je zem posetá polonahými nájezdníky obou pohlaví, kteří by stejně tak mohli být polonahými lidmi i elfy ze Skyrimu.

Zatímco můžeme být pohoršeni konstantní neschopností Bethesdy udělat „hezké“ obličeje, nebo recyklováním zažitých mechanismů pro lootování mrtvol, grafika jako taková ušla velký kus cesty, zejména při porovnání s F3 a FNV. Ano, čas od času narazíte na texturu nevalného rozlišení, ale hře výrazně prospěly nové efekty, implementace počasí (včetně poměrně děsivých radiačních bouří), probarvení celého světa a celkově velmi dobré budování uvěřitelné krajiny i interiérů. Přitom Pustina nepůsobí kýčovitě, ani byste si ji nespletli se Cyrodiilem z Oblivionu, jen už není tak extrémně nudná, plochá a nezapamatování hodná jako ve FNV a Falloutu 3. Grafika je rozhodně pozitivem hry, byť to na nějaké vítězství v anketě rozhodně není a třeba takový Zaklínač 3 (nebo Zaklínač 2, když už jsme u toho) se nemusí bát, že by ho Fallout 4 v tomto ohledu nějak ohrožoval.

Abychom nakousli i atmosféru, tak ta se také povedla. Jelikož je hra mnohem plynulejší (vlastně se hraje jako střílečka) než dříve, má šanci ve vás vyvolat i nepříjemné pocity, zejména tedy strach. Je pravda, že si pomáhá trochu neférově lekačkami, kdy na vás „odnikud“ vyskočí parta ghůlů, nebo se pod vámi prokope hejno krtkopotkanů. Důležité je, že to funguje, k čemu napomáhá právě i grafika, která umí hlavně v interiérech vykouzlit temnou atmosféru.

Technické zpracování a hardwarové nároky

Bethesda není známá vydáváním odladěných her, ale v poslední dekádě to není ani žádná tragédie. Podobně je na tom i Fallout 4, který je dostatečně robustní a stabilní, aby se na něm mohli vyřádit moddeři beze strachu, že by hra mohla vybouchnout a omylem tak spustit třetí světovou válku. Bugy ve hře jsou, občas kvůli nim budete muset uložit/načíst hru, ale rozhodně nejde o něco, co by otravovalo na každém kroku. V dnešní produkci AAA her jde prostě o průměr.

Co se týče hardwarových nároků, tak ty jsou adekvátní. Hra je o něco méně hardwarově náročná než mnohem hezčí Zaklínač 3, ale stále jde o poctivě optimalizovaný kus. Na testovací sestavě (i5 4460, R9 380 2GB, Windows 10) stačilo v 1080p omezit vykreslování stínů a vypnout, nebo snížit některé nepotřebné efekty, aby hra běžela stabilně na 60 fps. Kdybyste zapnuli všechno a nastavili všude Ultra kvalitu, dostanete se na této běžné herní sestavě někam mezi 30-50 fps, ale vizuálně byste si rozhodně nepomohli tolik a samotná naprostá plynulost bez kolísání frameratu váš zážitek vylepší výrazně víc než stín 200 metrů vzdáleného baráku.

Hudba je prvotřídní, leč zaměnitelná se soundtracky ze série TES (až na swingové písničky typické pro Fallout).

Co říct závěrem? Fallout 4 je skvělá hra. Není revoluční a ani moc dobře nepracuje s dědictvím série (zpětně i třetí díl vypadá jako mnohem více falloutovský), ale to co dělá, dělá skvěle. Budování, crafting, gunplay, prostředí, volnost, kupa obsahu. Bethesda věděla, co chce vytvořit za hru, a kdyby se tahle hra nejmenovala Fallout 4, tak jí v podstatě nelze nic vyčíst. Přesto ve výsledném hodnocení za tuto herezi body nesrazím, i proto je to hezkých osmdesát procent. Hra je v zásadě vynikající a bez zásadních chyb, ale na druhou stranu ani nijak zásadně nevyniká nad ostatními vysoce kvalitními RPGčky.

HODNOCENÍ: 80 %

Značky

Podobné články