stahnu.cz

• Aplikací ke stažení zdarma 9661
  • Uživatelů: 6596

Jaká je FIFA 23? Recenze labutí písně od EA rozebírá četné novinky

Autor: Redakce  |   Publikováno: 4.10.2022 | Zobrazeno: 2443x

Na světě jsou jen 3 jistoty – daně, smrt a nová FIFA každý rok. Nejnovější přírůstek FIFA 23 je zároveň posledním tohoto jména, protože od příštího roku se série přejmenuje na EA SPORTS FC. I proto máme aktuální ročník možnost zažít několik větších novinek, které sice zcela „neodpalují dekel“, ale rozhodně jde o větší změny než v předchozích ročnících.

Miliony hráčů po celém světě se každoročně těší na září, kdy hra vychází. Jinak to nebylo ani teď, a stejně tak se na hru vznesla hromada kritiky i pozitivních reakcí. Dostála ale nová FIFA 23 hypu, který hráči poslední měsíce šířili na sociálních sítích? V krátkosti, ano. Pro bližší nahlédnutí na nejnovější verzi nejoblíbenější fotbalové hry si to ale pojďme celé rozpitvat.

Hře opět kraluje Ultimate Team

Hře bude, jak už to bývá zvykem, opět kralovat Ultimate Team - žrout času i peněz, kde si hráči v online prostoru nejspíš vystavují svůj tým, aby s ním soutěžili napříč divizemi. Herní mód, který kvůli balíčkům s kartami hráčů vzbuzuje vášně již od uvedení před několika lety. I tentokrát tak platí, že kdo více investuje, má větší šanci na výhru. Ale ne tak úplně.

Úplně se totiž prokopal systém chemie mezi hráči v týmu, čímž se otevírají nové možnosti, jak si postavit vlastní jedenáctku. Aktuálně je úplně jedno, z jaké ligy máte hráče v týmu, jaké jsou národnosti nebo v jakém klubu hrají ve skutečnosti. Ze 100 bodového systému chemie se přešlo na maximální počet 33, a zatímco je stále lepší k sobě přidat hráče, kteří mají něco společného, FUT už na tom nestojí.

Co je Long Driven Shot a jak vystřelit po zemi ve FIFA 23?

Propracovaná chemie konečně jako fantasy liga

I proto si můžete postavit k sobě Messiho s Haalandem a váš tým neutrpí na snížení statů. Otevírá se tak nový svět kombinací, kde si nakombinujete hráče z La Ligy, Serie A nebo Premiere League bez omezení. Je dobré udržet soudržnost týmu podobně jako v minulosti, ale není to nevyhnutelné. Penalizace prakticky neexistuje a my tak dostáváme „fantasy“ systém tak, jak jsme vždy chtěli. Hráči, které něco spojuje, tak nemusí být nutně vedle sebe.

V rámci Ultimate Teamu se například vrátil mód Divisions, který nejednoho hráče pořádně vytočí. Ve Squad Battles si zase můžeme zvolit úroveň obtížnosti, proti jakému týmu budeme hrát a v případě výhry se můžeme těšit na skvělé odměny. V podstatě tak máme k dispozici ve „Squadách“ pocit jak z online hry, s odměnami, ale bez zbytečného stresu a hněvu.

K tomu si připočítejme nádherná "cinematics" videa, která zápasům dodávají pravou atmosféru ao zážitek je postaráno. Loňská FIFA 22 přinesla díky technologii HyperMotion tisíce nových animací hráčů, které tak vylepšily zážitek z hraní a přiblížily hru k realitě. No a FIFA 23 to posouvá ještě dále s novinkou HyperMotion2 - nové tisíce animací, více dat z reálného zápasu díky snímání profesionálních fotbalistů, což je na virtuálním hřišti okamžitě znát.

Nové herní mechaniky ve FIFA 23

V herních mechanikách přibylo několik skvělých funkcí. Některé z nich jsou náročnější na naučení (Power Shot), jiné se po chvilce zautomatizují (přímé a rohové kopy). Power Shot je zábavná i náročná střela, která je doprovázena zpomalením hry, zoomem na hráče a vypuštěním projektilu, který buď milimetrově trefí bránu, nebo ji úplně "missně". Právě tento typ novinek je nejlépe vidět na next-gen verzích hry pro PC a konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S.

Haptická odezva ovladače při nápřahu na tento typ střely je prostě novým zážitkem podobně, jako poslední NHL 22 přinesla zvuky z hrací plochy přímo z ovladače. Ovladač ale nádherně cítit i při tvrdších obranných zákrocích, dlouhých nástřelech za obranu nebo i při obyčejných přihrávkách. Akčnost hry přímo v rukou!

Haptická odezva a bugy

Hráči od prvního výkopu ožijí v rukou díky vyladěnému ovládání, haptické odezvě a my tak máme k dispozici nový prvek realismu. Tady bychom se ale ještě měli přistavit při zmiňovaném HyperMotion2.

Pokud jde o animace, je hra prakticky bezvadná (nepočítaje tradiční bugy po vydání, které se aktualizacemi odstraní). Pokud se ale zaměříme na herní mechaniky, tam už je to o něco horší. Často to totiž působí, jako bychom hráli sami proti sobě, namísto proti reálným soupeřům.

Vysvětlím. Umělá inteligence obránců ale i hráčů obecně se zvýšila natolik, že dávat přihrávky do prostoru je o poznání náročnější, než v předchozích verzích hry. Někdy se při tradičním "jockeyingu" pomocí R2 na ovladači dostanete při bránění útočníkům pod kůži a nedovolíte jim absolutně nic, jindy se hra chová nepochopitelně, vaši obránci pomalu a soupeř skrze vás snadno projde.

Rozdíl mezi online a offline hrou

Naštěstí je tento problém patrný jen ve FUT módech, kde je hra o něco rychlejší než v režimu "Quick-Play" nebo v Tréninku. Pokud byl tento typ bránění v minulých verzích zábavný, aktuálně je mírně přepracovaný, často až příliš av mnoha případech působí zmatečně.

I kvůli těmto změnám (nebo díky nim?) působí hra pomaleji, opět více realističtěji než arkádově. Speciálně se muselo zapracovat i na centrech do šestnáctky a hlavičkách, protože konečně fungují! Aktuálně tak máte mnohem vyšší šanci dát skutečně fotbalovou branku z voleje nebo hlavičkou po centru. Nic na tom nemění ani vylepšení brankáři, kterým je těžší dát gól tou „klasičtější“ cestou po obyčejné střele.

Změny ve standardních situacích

Ke změnám došlo i při zahrávání standardních situací, rohových kopů i penalt. U pokutových kopů již není k dispozici kurzor míření, který se doposud dal vypnout nebo zapnout. Systém je tak nastaven více na skutečný pocit z neproměnění a strachu před každým pokutovým kopem. Standardní situace obecně vyžadují proniknutí do jejich tajů, ale po pár zápasech nebo tréninkových sekcích by to neměl být u nikoho žádný problém.

Mód Kariéra je ve FIFA 23 asi nejlepší, jaký jsme tady kdy měli a i když nejde o hlavní část pro většinu hráčů, své příznivce má Kariéra neustále. Vydáte se v něm na zajímavou cestu fotbalisty nebo manažera, které si budete vylepšovat tak, jak si přejete, aby v kariéře postupoval. Strom schopností působí jak z RPG a možností je opravdu mnoho. Navíc, veškerý pokrok je také cítit a projeví se ve hře, takže nejde jen o prázdné levelování schopností.

Každá postava v kariéře má navíc vlastní osobnost, jinak trénuje, může provádět aktivity mimo hřiště nebo bude komunikovat s médii. Výsledek hráče nebo manažera je tak plně ve vašich rukou. Zahrát si můžete za jednotlivce nebo si vyzkoušíte vést celý tým jako celek.

Pro mnohé hráče je plusem i přidání prvních dvou ženských fotbalových lig – konkrétně anglické Barclays FA Super League a francouzské D1 Arkema. HyperMotion2 se projevuje také u žen, což je rozhodně plusem. Navíc se můžeme těšit také na aktualizaci v rámci světového šampionátu v Kataru, která přijde bezplatně rovnou se zahájením turnaje. A stejně platí, že uvidíme ve hře mužskou i ženskou verzi.

Nesmíme zapomínat ani na nadcházející Světový šampionát, který bude ve hře FIFA 23 plně pokryt. Jedinečná událost zatím k dispozici není, ale je skvělé vědět, že EA Sports na mistrovství myslí a přinesou i hráčům neopakovatelný zážitek z akce.

Shrnutí

Tak si to shrňme. FIFA 23 je ve své podstatě stejná jako všechny předešlé hry. A přece je v mnohém jiná. Má několik skvělých novinek jako HyperMotion2 animace, působí realističtěji, fotbal je k nám blíže než kdy předtím a herní mechaniky také doznaly výrazných změn. Všechno funguje jako hodinky, chemie ve FUT módech přešla konečně na změnu k lepšímu, dává hráčům více volnosti při skládání týmu a stálice než režim Kariéry nebo Rychlý Výkop si drží tu nejvyšší kvalitu.

Fanoušky ženského fotbalu potěší přidání dvou celých lig, za které mohou hrát. Zanedlouho do hry přijde i aktualizace pro světový šampionát v Kataru a letošní herní fotbal tak dostane ještě větší náboj. Bohužel, EA Sports se nezbavily diskutabilního systému s balíčky karet, který ročně generuje společnosti obrovské zisky. Rovněž se nepodařilo zatím vyladit ani některé herní mechaniky jako bránění a brankáři jsou sice lepší, ale stále dělají spoustu nevynucených chyb a místy působí zabugovaně.

FIFA 23 je nejlepší, jakou jsme tady kdy měli. Skvělý Ultimate Team, nové a fungující herní mechaniky, nejlepší animace a nádherná grafika na next-gen konzolích. Zároveň jde o poslední hru s tímto názvem, jelikož od příštího roku se přejmenuje na EA SPORTS FC a my můžeme konstatovat, že se s fifou loučíme naplno tak, jak se z ovladačů ozývá haptická odezva.

Hra FIFA 23 je již venku a je k dispozici pro konzole Xbox One, Xbox řady X|S, PS4, PS5, PC a Nintendo Switch. Recenze vznikla z hraní na PlayStation 5.

Značky

Podobné články