Jak se neztratit ve World of Warships
Autor: Redakce | Publikováno: 4.8.2015 | Zobrazeno: 7102x
Hluboké a zrádné jsou vody Pacifiku, kde se každý den potápějí tisíce lodí v nové free-to-play námořní simulaci od proslulých vývojářů z Wargaming.net. Abyste se v nich neztratili, je buď potřeba nemálo zkušeností s podobnými tituly (World of Tanks, World of Warplanes), nebo hodně trpělivosti. Třetí cestou je něco málo nastudovat předem, což vám vřele doporučujeme – ne všechny prvky téhle fantastické hry jsou totiž hned viditelné a prostředí je docela zmatené, byť za to může hlavně obří množství obsahu a možností.
Orientaci neulehčuje postupné odemykání
Hra nabízí spoustu „menu obsahu“, což je pro nováčky velmi matoucí. Čtyři základní položky – Port, Modules, Tech Tree a Profile, jsou víceméně stejně důležité a jejich návštěvě se nevyhnete, což je v přímém kontrastu k tomu, že stačí kliknout na velké tlačítko BATTLE a hrajete.
Ve hře se spousta věcí odemyká podle získaných levelů a garantujeme vám, že alespoň zpočátku nebudete tušit, která bije. Proč si může kamarád upravovat lodě upgrady, ale vy ne? Co jsou to Free XP? Co jsou kapitáni a vyplatí se mi získat elitní lodě? Začneme tedy odzadu, tedy od položky Profile.
V Profilu najdete odpovědi
Profile je nejenom místem, kde najdete souhrn svých výsledků a získané achievementy. Najdete zde hlavně Service Record, což je vlastně údaj o tom, na jakém jste levelu, co vám jaký level odemknul a na co se můžete těšit na levelech dalších. A právě levely zpočátku ve všem dělají trochu chaos. Na tom prvním můžete například hrát pouze „Coop bitvy“, což je tak matoucí název, že to hezké není. Všechny bitvy v WoWs jsou totiž „coop“, ale jen tyto jsou s lidmi proti AI.
Na druhém levelu se vám odemknou „Random bitvy“, což je stejně zavádějící pojmenování jako u těch coop, ale Random tady znamená, že budete hrát s lidmi proti lidem, tedy hlavní těžiště samotné hry.
Na třetím levelu se vám odemknou denní mise, na čtvrtém volné zkušenosti, na pátém kapitáni, na šestém upgrady lodí, na sedmém vlajky a na osmém kamufláže. Co úroveň, to důležitá vychytávka.
Tech Tree, aneb národy, typy a Tiery
Nejzajímavější položkou je samozřejmě Tech Tree, kde zkoumáte nové lodě. Prozatím si můžete vybrat mezi japonským a americkými, plus pár prémiových sovětských. Další zcela zásadní námořní národy, Německo a Velká Británie, budou do hry přidány později. Každý národ disponuje čtveřicí typů lodí – Křižníky, Torpédoborci, Bitevními loděmi a Letadlovkami. Každá loď je úplně jiná a to i v rámci jedné třídy (některé křižníky mají i torpéda, jiné zase hodně děl, další protiletadlovou obranu, a některé bitevní lodě mají skoro dvojnásobný dostřel oproti jiným a podobně…), přesto se dá říct, že křižník je univerzální plavidlo, torpédoborec rychlý spotter a sabotér, bitevní loď ovládá velký prostor kolem sebe a poskytuje podporu agilnějším plavidlům (nebo je to naopak?), zatímco letadlovky vysílají po mapě letadla, která se snaží jednak zničit nepřátelská letadla, druhak torpédovat nepřítele a samozřejmě i vyhledávat nepřátelské lodě.
Abyste mohli postupovat po levelech lodí, tedy po Tierech, musíte získávat zkušenosti, což jde jenom v bitvách. Každý další Tier je dražší a dražší, navíc k přestupu potřebujete mít vylepšenou i stávající loď, s čímž se pojí zajímavý fakt, že zkušenosti jsou vázané na konkrétní plavidlo, takže když si hrajete s Tier 1 křižníkem, tak nejste o nic blíž odemčení toho Tier 4 torpédoborce, na který čekáte, takže může jít pro cílevědomé hráče o ztrátu času takové lodičky vůbec používat. To ovšem neplatí pro platící hráče, kteří si za prémiovou měnu mohou vázané zkušenosti proměnit na volné – volné lze použít k jakémukoliv výzkumu a v běžné bitvě (po dosažení čtvrtého levelu v Service Recordu) jich získáváte jen 5 % z celkového vybojovaného počtu.
Po vyzkoumání si dané plavidlo ještě musíte koupit, přičemž peníze získané v bitvách a plněním misí se vám hodí i na nakupování consumables (třeba již zmíněné kamufláže), nebo na nákup vyzkoumaných vylepšení stávajících lodí, opravy po bitvě a podobně.
V momentě, kdy si všechny základy menu osvojíte, se před vámi odemkne komplexní a dostatečně intuitivní systém, který vám dovolí plánovat, těšit se a do jisté míry customizovat.
Základní tipy pro bitvy
Díky systému kámen-nůžky-papír jsou bitvy takticky velmi zajímavé. Pokud víte, jak máte s konkrétní lodí hrát, budete užiteční pro tým, což hry od Wargamingu naštěstí umějí ocenit. Kvalitní snajpři potápějící nepřátelské lodě jako na běžícím pásu se samozřejmě mohou těšit na nejvíce zkušeností, ale i ostatní role jsou odměňovány smysluplně. Důležité je poznat, v čem jsou silné stránky vaší lodi.
Pokud jste zvyklí na hru s torpédoborci nebo křižníky, načež sednete poprvé do bitevní lodi a chcete pokračovat ve stejném agresivním stylu hry, pohoříte a budete si říkat, jak jsou ty zpropadené bitevní lodě slabé. Nejsou, pouze jste nevzali v potaz, že bitevní lodě jsou pomalejší a méně obratné, s těžkými kanóny, jejichž nabití trvá mnohem déle než u menších verzí na menších lodích.
Ovládání a pohyb lodě
Loď je kolos, i ta nejmenší na Tieru 1, i ten nejrychlejší torpédoborec. A tvůrci to samozřejmě nemohli ignorovat, takže tu máme větší či menší setrvačnost, která vám nedovolí zastavit se/otočit se na pětníku. Rychlost lodi se nastavuje jako přepínání výkonu motoru – od zpátečky, přes stání, čtvrtinový výkon, poloviční, tříčtvrtinový až po plnou parou vpřed. Zastavit z plného tahu není záležitost na vteřinku, obzvláště u velkých lodí, takže musíte vždy vědět, kam jedete, co vám hrozí a kam pojedete za deset dvacet vteřin. Pokud nedisponujete torpédoborcem, tak na nějaké rychlé taktizování zapomeňte a počítejte s tím, že váš pohyb po mapě musí být naplánován spíše strategicky a tedy hlavně zpočátku i opatrně.
Naproti tomu zatáčení nefunguje jako přepínač, ale opravdu zatáčíte, když dané klávesy držíte (pokud nepoužíváte Q a E, s nimi i zatáčení funguje stejně jako pohyb vzad/vpřed).
Důležité je také volné rozhlížení (když držíte pravé myšítko), které neslouží k zaměřování zbraní, takže se kdykoliv můžete podívat kolem sebe, jestli nehrozí náraz do jiné lodi, nebo ostrova, což by z vás udělalo snadný a navíc i dosti poničený cíl, nebo rovnou vrak.
Střelba je rozumným kompromisem
Hlavní střelecké baterie vaší lodě ovládáte přímo. Musíte počítat s tím, že se musejí natočit do místa, kam míříte (pokud to jejich konstrukce umožňuje, málokdy můžete střílet všemi děly) a že po výstřelu se budou pomaleji či rychleji nabíjet.
Střílet je vhodné v „sniper“ režimu, do kterého se dostanete zazoomováním, nebo ideálně stisknutím klávesy SHIFT. Střílíte vždycky cca tam, kam míří váš zaměřovač, na nákresu vlevo dole i díky pohyblivým ukazatelům zamíření jednotlivých děl pak vidíte, jaká děla jsou připravena vystřelit tam, kam ukazuje váš hlavní zaměřovač.
Když chcete zasáhnout konkrétní loď (což je vždy), tak se na ni musíte podívat, zvážit její rychlost a směr plavby, předsadit a vypálit – projektily letí podle vzdálenosti i hodně dlouho, takže odhadnout přesné místo, není úplně snadné, navíc v těch několika vteřinách může docela výrazně zkřížit vaše plány i manévrování dotyčné bárky – trefit malý torpédoborec na 10 kilometrů, když o vaší palbě ví, je takřka nemožné, ale obří bitevní loď sunoucí se pomaličku jedním směrem s největší pravděpodobností trefíte, protože nemá šanci předvést nějaký zběsilý manévr.
Diskuse