Zaklínač 3 – kontroverze, dojmy a tipy
Autor: Redakce | Publikováno: 19.5.2015 | Zobrazeno: 16204x
Tak nám nakonec Zaklínač 3 vyšel. Jedna z nejočekávanějších her roku se v posledních týdnech potýká s problémy, které způsobil očividný pokles grafické kvality hry oproti prvním trailerům, které nového Zaklínače prezentovaly jako graficky až nerealisticky pokročilý titul. Nezanedbatelné hardwarové požadavky a úzká spolupráce s firmou Nvidia pak ještě dále přilévaly a přilévají olej do ohně. Jaká je ale hra ve skutečnosti a dá se s těmito problémy něco dělat?
Evoluce druhého dílu
Zatímco první a druhý díl se od sebe zásadně liší, třetí už jen staví na základech ze dvojky – grafikou, soubojovým systémem, stylem vyprávění. Přesto přináší zcela zásadní věci, bez kterých už by už třeba autor tohoto článku pravděpodobně nebyl schopen hře těch 50-100 hodin věnovat. Nejde přitom o otevřenější svět, který je hlavní změnou ve druhém dílu, jde spíše o pohyb v tomto světě.
Pokud jste hráli druhý díl, pravděpodobně byste souhlasili s tím, že hra trpěla zásadním omezením pohybu. Geralt neuměl skákat, takže tam kde tvůrci nevytvořili cestu, nebo skoro rovnou plochu, tam se Geralt nedostal – často nebylo na první pohled vidět, který kořen ještě „přelezete“ a který už vám zabrání v postupu, abyste se museli otočit a ten zpropadený strom oběhnout. Druhý problém byl podobného ražení, protože CD Projekt se vertikálního prvku nechtěl i přes absenci skákání vzdát, takže pokud jste mohli na nějakou římsu vylézt, nebo z ní seskočit, museli jste přijít na její kraj a stisknout klávesu myšítko, případně „A“ na gamepadu. Nejlepší bylo, když krátká cesta obsahovala třeba pět takových předem připravených skoků… věřte mi, že se vám pak už nechtělo ani za nic zpátky, ale museli jste, protože seskočit ani z drobných výšek prostě jinak nešlo.
Ve třetím díle můžete k přesunu i boji používat koně s poetickým jménem Klepna
Třetí problém se týkal Zaklínačského medailonu, který fungoval jako highlight důležitých objektů a lootu. Ten se po použití nějakou dobu nabíjel, což bylo extrémně otravné, když jste něco hledali a nejen tehdy.
Všechny tyto problémy jsou naštěstí ve třetím díle vyřešené, což je skvělá zpráva, jinak by mohlo docházet k zbytečné frustraci hráčů. První obtíže, související se skákáním a volným pohybem, jsou opraveny tím, že Geralt teď může normálně skákat. Open-world RPG prostě volný pohyb sluší a platí to i pro Zaklínače 3. Hledání skrytých věci, informací v prostředí a lootu je také předěláno, když si můžete kdykoliv zapnout zaklínačské smysly, které vám důležité prvky v prostředí zvýrazní, takže už žádné čekání na to, ať se vám „dobije“ amulet.
Pokud máte uložené pozice ze Zaklínače 2, můžete je do trojky naimportovat při spuštění nové hry. To povede k tomu, že vaše rozhodnutí z předchozího dílu budou páteří světa v tom novém. Zabili jste Letha, Henselta, Aryana? To a mnohem víc se ve třetím díle projeví. Pokud uložené hry nemáte, doporučujeme nastudovat trochu pozadí třetího dílu, protože si na jeho začátku budete moci tyto volby zopakovat v krátké scéně z „výslechu“.
Grafika – krásná hra, která zklamala
Witcher 3 je jedna z nejhezčích her, které dodnes vyšly, pro žánr RPG to platí dvojnásob. Modely postav, textury, animace, efekty… Vše je na velmi vysoké úrovni s tím, že postavy jsou naprosto dokonalé. Přesto ale grafika nesklízí od herní obce žádné ovace, proč? Důvodem jsou dřívější ukázky, vedle kterých vypadá hotová hra jako o generaci starší bráška. Důvodem pro omezení přitom nemusejí být konzole, jak se traduje, ale dost možná je to prostě tím, že žádné normální PC nemá dnes takový výkon, aby tu nádheru rozběhlo. To soudíme podle toho, že rozjet hru na stabilních 60fps je i ve vydané verzi úkol pouze pro highendové počítače a to se bavíme o obyčejném 1080p rozlišení – pro 4K potřebujete ty nejlepší dostupné karty v SLI.
Nádherná grafika, ale ani na velmi silném stroji si autor nedovolil zapnout Hairworks
Na slušném herním PC starém pouhý jeden rok (i5, Nvidia GTX770) se musíte hodně ohánět, abyste hru nastavili tak, aby vám běhala v 60fps – musíte se smířit, že pokročilé efekty hairworks pro vás budou zapovězené a že vegetace se bude dokreslovat hodně blízko vaší postavě a to ještě ne v maximální kvalitě a hustotě, přičemž osekat budete muset i efekty v rámci postprocessingu. Pokud tak zhýčkaní nejste a stačí vám stabilně 30+ fps, tak si můžete hodně vybírat a grafickou kvalitu výrazně vylepšit, třeba i již zmiňovaným simulováním vlasů a srsti v Nvidia Hairworks. Pokud u hry ale máte strávit více než padesát hodin, nedoporučujeme se smířit s 30fps, požitek z plynulé hry v 60 fps je totiž jako z jiného světa, bez ohledu na to, že se musíte vzdát pár efektů a stébel trávy.
Oficiální hardwarové požadavky nejsou malé. Jako minimum se uvádí procesor i5 na frekvenci 3.3Ghz s grafickou kartou Nvidia GTX 660, nebo Radeon 7870. S takovou sestavou budete muset s detaily dolů, abyste se dostali na stabilní framerate kolem 60 snímků za sekundu. Doporučené nároky obsahují již zmíněnou kartu Nvidia GTX 770 – z toho je zřejmé, že doporučené požadavky rozhodně neznamenají, že si můžete všechno zapnout a mít stabilních 60fps. Pokud vše pozapínáte, tak nebudete mít někdy ani těch 30fps. Ke spuštění hry budete potřebovat i 64bitový operační systém.
Tipy pro hraní
Chcete si zpříjemnit hraní Zaklínače 3? Tady je pár doporučení, která pro vás máme:
- Hrajete-li na PC, zkuste dosáhnout stabilních 60+ fps a zapněte v-sync – největší dopad na plynulost hry mají Hairworks a hustota/dohled rostlinstva. Naopak textury a detaily nechte společně alespoň se základním rozptylem světla (SSAO v záložce grafických nastavení postprocessing) na co nejvyšší hodnotě, protože právě postavy jsou tím, čím trilogie od CD Projektu vyniká (ano, hairworks hodně dojem z postav dále zlepší, ale zaplatíte příliš vysokým množstvím snímků za sekundu).
- Pokud chcete zažít trochu toho zaklínačského dobrodružství, zvolte si jednu ze dvou nejvyšších obtížností, abyste museli vytvářet a používat lektvary a v boji alespoň trochu taktizovat.
- Používejte zaklínačské smysly, objevíte celou řadu důležitých věcí.
- Rozhodujte se podle svého nejlepšího svědomí, hra vás totiž s vašimi rozhodnutími konfrontuje zpravidla až dlouho po tom, kdy něco důležitého uděláte, takže nemá smysl moc kalkulovat (jedině s návodem, ale tím se připravujete o část zážitku).
- Svět je víceméně otevřený, ale zpočátku se na mnoho míst nedostane kvůli faktu, že monstra jsou na příliš vysoké úrovni, která se hráči nepřizpůsobuje. Pokud vás někde vyklepnou, vraťte se tam později.
- Pokud hrajete na PC, doporučujeme zahodit svou master-race čest a hrát na gamepadu, je to pohodlnější a o nic nepřicházíte, third-person bojovky jsou díky dvěma analogům tradičně na gamepad vhodné a co se týče soubojového systému, tak Witcher 3 není nic jiného, než hack'n'slash bojovka.
Diskuse